خوب، وقتی مرطوب کننده یا ضد آفتابمون رو زدیم، چند دقیقه صبر کردیم تا جذب بشه و بعد کرم پودر یا پن کیک رو با پد مخصوص روش پخش کردیم، می رسیم به سایه. اگر مبحث کرم پودر رو مطالعه نکرده اید به اینجا مراجعه کنید.

سایه ها انقدر قشنگن، انقدر قشنگن که من هر وقت می رم جایی که از این پلت های تستر داره دیگه دلم نمی خواد بیام بیرون. حتی رنگهایی که می دونی به درد هیچ جا نمی خورن حسااااابی آدم رو جذب می کنن.

یکی از معمول ترین انواع سایه، نوع پودر فشرده است که در جعبه های تکی، دوتایی، سه تایی و خلاصه چند تایی توی بازار وجود داره. من این نوع سایه رو به همه انواع ترجیح می دم و به شما هم توصیه می کنم همین نوع سایه رو تهیه کنید. این نوع سایه می تونه مات یا براق به شکل صدفی یا براق به شکل اکلیلی باشه.

 

یه شکل دیگه از سایه به شکل سایه کرمی هم در بازار هست که رنگهای به مراتب متالیک تر و صدفی تری داره. اول که این سایه رو به چشمتون می زنید بسیار زیبا است، اما مشکل اصلیش اینه که بسیار چربه و به درد استفاده در ساعات طولانی نمی خوره. یعنی بعد از یکی دو ساعت به شکل یک خط بی ریخت پشت پلک و لای یکی از چین های پلکتون جمع می شه. من کلا این نوع سایه رو توصیه نمی کنم. وقتی تازه اومده بود من هم خیلی ذوقش رو داشتم ولی واقعا بعد از چند ساعت بد می شه.

 

نوع دیگه سایه مایعه که در تیوپ های شبیه رژ مایع عرضه می شه. این نوع سایه هم دقیقا مشکل نوع قبل رو داره و من اصلا ازش راضی نیستم.

 

و نوع دیگه سایه، پودر شل یا خلاصه غیر فشرده است که در ظرفهایی شبیه دوات یا نمکدون توی بازار هست و خیلی هم رنگهای درخشان و رنگین کمانی ای توش هست، اما بدیش اینه که اولا هر یه دونه اش قیمتش چند برابر یه سایه معمولیه، بعد اینکه خیلی کثیف کاری داره و با یه تلنگر پخش میز و زمین می شه و اینکه کلا در بهترین حالت تاثیرش مثل سایه پودر فشرده است. خوب چه کاریه؟!

 

دیگه اینکه ابزاری که برای زدن سایه به چشم استفاده می کنیم، خوب می تونه همون برس سر ابری خودش باشه، اما اگر می خواین حرفه ای تر کار کنید یه برس مویی پهن و تخت و یه دونه باریک تهیه کنید.

ببینید این کیت های صد رنگ سایه در عین حال که خوشگلن، خیلی به درد نمی خورن. پیشنهادی که من برای تهیه سایه دارم، کیت های ۳ یا ۴ رنگه اون هم رنگهای یک خانواده. معمولا آدم موقع خرید فکر می کنه اگر سایه با رنگهای متفاوت بگیره، بهتره و اقتصادی تره و می تونه با لباسهای مختلفی ستش کنه. اما حقیقت اینه که برای سایه حرفه ای و زیبا شما احتیاج به ۳-۴ درجه روشن و تیره از یک رنگ دارید؛ حتی اگر اون رنگ دقیقا رنگ لباستون نباشه. این کیت ها (البته اوناییش که رنگهاش توی یک خانواده هستن) برای زدن یه سایه بسیار حرفه ای کارتون رو خیلی راحت می کنند.

بهتره سفید ها و گندمگون ها، کیت های توی خانواده رنگی خاکستری تا مشکی حتما داشته باشند. می تونن بعدش خانواده سبز یا آبی یا بنفش رو هم تهیه کنند. سبزه ها بهتره کیت سایه خانواده قهوه ای و طلایی-مسی حتما داشته باشند و بعد اگر خواستند خانواده زرشکی یا بنفش یا سبز رو هم انتخاب کنند.

توی کیت های ۴ تایی، روشن ترین رنگ (۱) معمولا برای هایلایت کردن خط باریک زیر ابرو و روشن کردن گوشه داخلی چشمهاست. رنگ متوسط (۲) رو روی کل پلک  از زیر ابرو تا خط مژه پخش می کنید. سومین رنگ که نسبتا روشن یا براقه (۳) مال زدن روی نیمه پایینی پلک بالا از چین پلک تا لبه پلکه با تاکید بر گوشه داخلی. چهارمین و تیره ترین رنگ (۴) مال تیره کردن داخل چین پلک، و گوشه خارجی چشمه . مثل این عکس:

 

 

اینی که گفتم یه ایده کلی بود از نحوه سایه زدن. در ضمن این دوتا عکسی که گذاشتم واقعا به هم مربوط نیستن. من به عنوان مثالی از این مدل سایه، عکس رو کنار کیت سایه ۴ تایی بیو گذاشته ام. 

به جز این روش، چندین مدل سایه زدن دیگه وجود داره که خیلی هم خوشگلن. خیلیاشون به درد همه می خوره، مثل اینی که گفتم. و خیلیاشون برای ایجاد یه اثر خاصه.

تعدادی از این مدل ها رو توی پست های قبل نشون داده ام و تعدادی از این روش ها رو هم بعدها در پستهای بعد توضیح خواهم داد.

اگر تا حالا آرایش نکرده اید، یا برای آرایش یک روز معمولی در دانشگاه یا محل کار به این روش سایه بزنید.

اگر پلک بالاییتون افتاده است یا سنتون بالا است، به این روش سایه بزنید.

اگر گوشه خارجی چشمتون متمایل به پایین است، به این روش سایه بزنید.

برای چشم های معمولی در مهمونی ها، به این روش  یا این روش یا این /NB/L;وش سایه بزنید.

اگر چشم هاتون درشته، به این روش سایه بزنید.

 

 

چون در این سری از پستها قراره که بهتون بگم به نظر من چه مواردی حتما در آرایش روزانه لازم هستن، این رو اضافه می کنم که در آرایش ساده روزانه، بعد از زدن کرم پودر، من یه سایه صورتی-شیری کمرنگ رو روی پلک بالام از زیر ابرو تا نوک مژه پخش می کنم که خستگی یا تیرگی پلک رو بپوشونه، همین. این سایه نه خیلی براقه نه خیلی روشن. اصلا تقریبا پیدا نیست و فقط به پلکم ظاهر تمیز و مرتبی می ده و اون رو آماده کشیدن خط چشم می کنه. پیشنهادم برای شما هم اینه که یک رنگ ثابت ناپیدا رو به همین شکل روزانه استفاده کنید.

نکته آخر هم اینکه، دوستان سایه شما به هیچ وجه نباید همرنگ رژتون باشه و نیازی هم نیست که همرنگ لباستون باشه. مثلا اگر لباس شما قرمزه، به نظر من زدن سایه خاکستری-مشکی اسموکی خیلی چشمهای شما رو زیباتر می کنه تا زدن سایه قرمز فرضا، که به لباستون میاد، اما چشم ها رو بی ریخت و متورم نشون می ده. به نظر من لباسهای آبی و سبز  یا بنفش رو می شه با سایه همرنگ ست کرد. لباسهای قرمز و سفید و مشکی و صورتی  و نارنجی بهتره با سایه خاکستری و رژ رنگ لباس ست بشن. لباسهای قهوه ای و کرم باید با سایه طلایی-قهوه ای ست بشن.

 

حالا  مثل پست قبل ازتون دعوت می کنم در کنار پرسیدن سوالهای مربوط به سایه، در بخش نظرات از تجربیات خودتون در استفاده از مارکها و انواع مختلف سایه ها بگین تا دوستان هم بتونن با استفاده از نظرات شما سایه جنس خوب بخرند. چه سایه ای خریده اید که راضی هستید؟ از چه نوعی راضی نیستید؟ اگر دوست دارید قیمت و محل خرید رو هم به اشتراک بگذارید.